UNESCO Verdensmålsskole
Bæredygtighed er ikke blot et buzzword - det er en kerneværdi i vores strategi
I Danmark er vi blandt de 80 uddannelsesinstitutioner, der arbejder aktivt med UNESCO's idealer. Vores engagement understøttes af Børne- og Undervisningsministeriet, som årligt bevilger midler til det danske netværk.
Som del af vores bæredygtighedsstrategi har vi fastlagt 3 specifikke fokusområder:
Kvalitetsuddannelse: Vi stræber efter at tilbyde uddannelse af høj kvalitet, der forbereder vores studerende på de udfordringer, de vil møde i en globaliseret verden.
Mindre ulighed: Vi arbejder aktivt på at reducere ulighed i uddannelse og sikre, at alle studerende får lige muligheder for at lære og udvikle sig.
Ansvarligt forbrug og produktion: Vi fremmer en kultur for ansvarligt forbrug og produktion blandt vores studerende, så de bliver bevidste om deres rolle i at skabe en bæredygtig fremtid.
"Det er ikke så mange år siden, at det var naivt at tale om bæredygtighed. Nu er det naivt at køre business as usual". Organisations- og ledelsesekspert Steen Hildebrandt.
5 grunde til at din virksomhed skal arbejde målrettet med bæredygtighed
1. Lovgivningen
1. januar 2024 trådte Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) i kraft. De omfattede virksomheder skal rapportere om miljø, herunder klima, sociale forhold og virksomhedsledelse. Rapporteringen skal gives i årsrapporten og forsynes med en revisorerklæring.
2. Tid
En knap ressource, og det kræver lige så meget af en lille virksomhed at arbejde med og indsamle data om bæredygtighed, som det gør for en stor. Måske har I brug for nye systemer til at understøtte ESG? Og nye arbejdsgange? Start nu og bestem selv farten – alternativt risikerer I at blive presset af krav på et senere tidspunkt.
3. Konkurrence
Bæredygtighed er et konkurrenceparameter, understreget af CSRD. Din virksomhed er kun attraktiv som samarbejdspartner og leverandør til de store virksomheder, hvis du kan tale deres rapporteringssprog. Forvent også at resten af omverdenen og jeres kunder i stigende grad vil efterspørge bæredygtige løsninger og produkter – og klar kommunikation.
4. Omdømme
Der er masser af eksempler på, at greenwashing bliver gennemskuet og forårsager store skader på omdømmet. Andre holder helt mund i frygt for ikke at gøre nok eller gøre noget forkert – det, der kaldes for greenhushing. Helt generelt har en virksomheds omdømme dog bedst af saglig og redelig kommunikation, også når det handler om bæredygtighed.
5. Virksomhedskultur
Invitér hele virksomheden med på jeres bæredygtighedsrejse. Ét sted at starte er FN’s 17 Verdensmål, som er visuelle og nemme at tale ud fra. Og kombineret med konkrete handlinger i dagligdagen, kan der opstå et stærkt fællesskab. Inddrag medarbejderne i processen - mindset og kultur er i sidste ende stærkere end ordene i en flot strategifolder.
At være en Verdensmålsskole påvirker den måde U/NORD Kursuscenter underviser og arbejder på
Vi har fokus på en helhedsorienteret måde at styrke den bæredygtige udvikling og os alle sammen som globale medborgere. Det skal kunne ses og mærkes i vores undervisning det skal repræsenteres i alle afkroge af vores matrikler og praksis.
Læs mere om vores arbejde